fbpx

Chuť žiť

 

Späť do školy – psychologička radí ako zvládnuť úzkosť 

späť do školy

S koncom leta prichádza aj návrat do školských lavíc, čo nemusí byť pre všetkých žiakov a študentov radostná udalosť. Práve naopak, myšlienka na nový školský rok môže prebudiť pocity ako strach či úzkosť. Podľa The Washington Post pociťujú žiaci a študenti úzkosť častejšie než kedykoľvek predtým. Pýtate sa ako byť oporou pre deti a blízkych, ktorí práve pociťujú obavy zo začiatku školského roka? Opýtali sme sa psychologičky Mgr. Veroniky Kolejákovej. 

Mgr. Veronika Kolejáková psychologička

V článku sa dočítate:

  • čo spôsobuje úzkosť zo začiatku školského roka
  • ako sa môže úzkosť prejaviť u mladých ľudí s PPP
  • tipy ako pomôcť vašim deťom a blízkym zmierniť spúšťače úzkosti

Čo spôsobuje úzkosť zo začiatku školského roka?

Úzkosť spôsobuje väčšinou viacero faktorov, najmä ak sa v súvislosti s návratom do školy dejú väčšie zmeny, dieťa prichádza o existujúcu istotu a podporu známeho prostredia. Mení sa obľúbený učiteľ/učiteľka, kamaráti sa odsťahovali alebo prešli na inú školu. 

No aj známe prostredie môže niesť mnoho spúšťačov neistoty, obáv, či úzkosti – po „pokojnom čase“ prázdnin sa opäť stretávajú s tými, ktorí im v škole ubližujú posmeškami či priamou šikanou.

uzkost

Túžba byť prijatý

Za silným zameraním sa na to, ako vyzerajú a pôsobia na druhých je aj obyčajná túžba byť prijatý rovesníkmi a cítiť sa medzi nimi rovnocenne a dobre. Splniť to nie je vždy samozrejmé a ľahké. Najmä teenageri sa zvyknú krútiť v kolobehu porovnávania sa a spochybňovania, vzťahy sú krehké a plné emócií, konfliktov, uisťovania sa, preukazovania priateľstva a lásky, či čierno-bieleho prijímania a odmietania. Zmes búrlivých emócií je pre nich náročné ustáť a často sa cítia zahanbení či „nenormálni“. 

Ideál populárneho spolužiaka

Tento ideál často vidia v iných osobách, na ich osobné, možno rovnako napäté vnútorné prežívanie sa pri pohľade na nich nepýtajú. Prispievajú k tomu v nemalej miere aj sociálne siete, ktoré obraz dokonalosti prinášajú aj v spojení s ilúziou šťastného návratu do školy, ako do bezproblémového prostredia, kde sú za hviezdy. 

Porovnávanie a tlak na výkon

Začína sa aj čas porovnávania a tlaku na výkon, keď sa musia zmestiť do piatich škatuliek známok, z ktorých akceptovateľné sú len tie dobré, ak nie len najlepšie. Visí teda nad nimi strach zo zahanbenia a pocitu zlyhania. 

Na mladých ľudí pôsobí mnoho faktorov, ktoré môžu byť spúšťačom úzkosti. Môžeme im však tieto náročné pocity pomôcť zvládnuť. Na vnútorný nepokoj, strach či obavy môžu poukázať aj tieto príznaky, ktoré nám signalizujú, že naši blízki pociťujú úzkosť. 

Ako sa môže úzkosť prejaviť u mladých ľudí s PPP?

Všetci sme niekedy zažili tú zmes strachu, hnevu a nechuti. No osoby s príznakmi porúch príjmu potravy zasiahne často prechod z prázdninového do školského režimu omnoho intenzívnejšie. 

Môže u nich spustiť návrat k škodlivým vzorcom, ktoré sa mohli počas leta dočasne prejavovať menej výrazne. Zníženie príjmu jedla, či naopak prejedanie sa, počítanie kalórií, intenzívnejšie športovanie a cvičenie. Nezdravé stratégie ako zmierniť napätie a stres a vytvoriť pocit kontroly sú väčšinou vopred nasmerovaná na zlyhanie a výsledky neprinesú ozajstnú spokojnosť. 

ppp

Odborné tipy ako pomôcť vašim deťom a blízkym zmierniť spúšťače úzkosti

Ak ste rodičia, možno sa stres zo začiatku školy prejavuje aj u vás. Nemusíte sa obávať – existuje viacero spôsobov, ako pomôcť vašim deťom zmierniť spúšťače úzkosti a iných nepríjemných príznakov, ktoré sa spájajú s návratom do školy.

Ak ste blízki alebo kamaráti osoby, ktorá trpí PPP, zvýšte pozornosť a citlivosť na to, čo prežíva. Úzkosť môže byť skutočne intenzívna a ak si ju všimnete alebo vám o nej rozprávajú, nepodceňujte ju ani nezľahčujte

Vyhnite sa nevyžiadaným radám

Počúvajte ich so záujmom a pozorne, usilujte sa nemudrovať a neradiť. Budú sa cítiť so svojimi pocitmi bezpečnejšie, nech sú akokoľvek zložité. 

Argument, že sa „nie je čoho báť“ a že to „prejde samo“, len zvýši pocit zlyhania a nedostatočnosti, že si nevedia poradiť s vlastnými problémami. Môžu sa uzavrieť, cítiť sa odmietnutí/é.

rozhovor

Zaujímajte sa o ich skutočné potreby

Zaujímajte sa, čo od vás skutočne potrebujú. Vypočuť, či poradiť? Pomôcť im spraviť si čo najkonkrétnejší plán, ako sa cítiť podporení/é a odolnejší/é? Alebo len objať a pohladiť. Je dôležité rozlíšiť, akú rolu hráte v podpore, po ktorej s dôverou siahajú. Môžu to byť aj malé kroky, ktoré veľa zmenia – ako priatelia môžete ísť prvý deň do školy spoločne. Aj ako rodičia môžete vymyslieť aktivity, ktoré dieťa rozptýlia a potešia.

   Sme tu pre vás aj vo forme psychologických konzultácií, na ktorých je prítomná
   odborníčka. Od psychologičky môžete očakávať skonzultovanie vášho stavu (podozrenie       na PPP, usmernenie v liečbe alebo po aktívnej liečbe), zodpovedanie vašich otázok či             edukáciu v témach PPP, aj poradenstvo a podporu v tom, ako môžete pomôcť sebe,               vášmu dieťaťu či blízkemu človeku s PPP.

 

Dajte si pozor na časté vyzvedanie

Ak si nie ste istí a zachytávate len slabé signály, no bojíte sa, že ich úzkosť je omnoho väčšia, snažte sa zaujímať čo najuvoľnenejšie a neformálne. Dlhé naliehavé rozhovory, ktoré odrážajú najmä vašu starosť o nich, len zvýšia tlak a odpor podeliť sa. Aj pár dobre zvolených slov môže odhaliť, ako sa cítia. Dajte na svoj pocit, že o nich viete dosť a nevypytujte sa pridlho. Deti a tínedžeri kódujú svoje prežívanie inak, stručne a nepriamo. 

rodic a dieta

Nepodporujte vyhýbavé správanie

Pre rodičov môže byť náročné odolať tlaku, aby ste asistovali pri tom, že sa škole vyhnú a nemusia do nej ísť, ak sa na to necítia. Skúste nazerať na situáciu tak, aby ste ich podporili v tom, ako tam ísť, hoci aj so zmiešanými pocitmi. Nepodporujte vyhýbavé správanie, lebo tým len viac trénujeme ich úzkosť a nenaučia sa čeliť situáciám sami. Často si do očakávanej ohrozujúcej situácie môžu v skutočnosti ísť aj po opravnú dobrú skúsenosť, o ktorú by vyhnutím sa prišli. No nepresviedčajte ich ani, že ju určite zažijú – potrebujú to zistiť v prítomnosti.

Preplnený rozvrh ≠ kvalitne strávený čas

Zodpovednosť, ktorú môžete ako rodičia premeniť na obrovskú formu podpory, je otvorenosť a dôvera v prijímaní názorov detí na množstvo času stráveného v škole a mimoškolských aktivitách, krúžkoch, tréningoch.

Tlak na to, zvládať toho mnoho, závisí aj od vás. Pohľad na nabitý rozvrh a program po škole môže vzbudiť realistickú úzkosť a obavu zo zlyhania a vyčerpania síl.

To, čo pre vás znamená istota kvalitne stráveného času, môže pre nich byť silne emočne zafarbené. Aj ich negatívne emócie sú veľmi pravdivé a je potrebné o nich hovoriť. Vyhnite sa otázkam, ktoré podporujú zamlčanie úprimnej odpovede, ktorá by bola synonymom zlyhania – „bolo toho na teba minulý rok veľa“ nahraďte čo najkonkrétnejším a najuvoľnenejším vyjadrením, ktoré odráža aj vaše emócie. 

Rovnováha medzi osobným voľnom a povinnosťami podporuje ich sebahodnotu a umožňuje reálnejší kontakt s vlastným prežívaním, hľadaním toho, kto v skutočnosti sú a akí chcú byť.

A ak je to možné, strávte spoločne so svojimi deťmi či blízkymi v poslednom prázdninovom týždni čo najviac času. Zabávajte sa, nechajte ich zvoliť si aktivitu, do ktorej sa zapojíte bez nároku na to, že to musí byť niečo výnimočné. Prispeje to k uvoľneniu úzkosti a zvýšeniu pocitu blízkosti a dôvery. 

Záver

Začiatok nového školského roka môže byť skutočnou výzvou ako pre mladých ľudí, tak aj pre ich rodičov. Veríme, že vám rady od našej psychologičky Veroniky budú nápomocné pri prechode z letných prázdnin do školského obdobia plného povinností. A v prípade, že sa potrebujete, vy, vaše dieťa či blízki poradiť, sme tu pre vás na našej linke pomoci 0800 221 080; ; www.chutzit.sk. 

Tento článok bol napísaný v rámci aktivity projektu „PPPrevencia“ s číslom: 2022-3-SK02-KA210-YOU-000095111 podporeného programom Erasmus+.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore