fbpx

Prvá linka pomoci na Slovensku špecializovaná na poruchy príjmu potravy oslavuje 1 rok

Linka pomoci Chuť žiť

Najdlhší telefonát trval 100 minút. Najstaršia volajúca mala cez 70 rokov, najmladšia 13. Na linku pomoci volajú ženy aj muži rôzneho veku. Súčasťou dištančného poradenstva je aj e-mailová poradňa.

Poruchy príjmu potravy (PPP) patria medzi duševné ochorenia s najvyššou úmrtnosťou spomedzi psychických porúch. Ovplyvňujú každodenný život ľudí, ktorí nimi trpia, no aj životy ich blízkych. Akútne situácie vyžadujú okamžitý zásah.

Organizácia Chuť žiť preto vytvorila linku pomoci, ktorej cieľom je stabilizovať ľudí v krízovej situácii, vyventilovať, upokojiť, prípadne dostať do bezpečia. Počas roka svojho fungovania za sebou nesie 195 hodín telefonovania a 652 hodín mailového poradenstva.

Práca na linke či mailovej poradni je veľmi pestrá, denne sa dostávame do rôznorodých, aj keď veľmi náročných situácii a spoznáme príbehy množstva ľudí. Je to niekedy náročné v tom, že nevieme, ako situácia dopadne, ako sa klient po upokojení rozhodne a čo skutočne spraví so svojím životom. Nevieme, či nájde dlhodobú pomoc, či sa uzdraví, chýba spätná väzba. Reagovať môžeme len na akútnu situáciu a je potrebné pomerne rýchlo spoznať zákazku. Okrem krízy často riešime aj poradenstvo, klientov sa snažíme nasmerovať,“ hovorí Kristína Púčeková, psychologička v Chuť žiť, ktorá pôsobí aj ako telefonistka linky dôvery.

Volá dievča. Už nevládze bojovať.

Má čierne myšlienky. Cíti sa byť slabá a nedostatočná, pre druhých aj pre chorobu. Liečba ešte nezačala, o jej problémoch nevie takmer nikto, len zbežne mama. Nedávno odpadla, odvtedy sa bojí ešte viac. Vie, že by sa mala začať liečiť, no strach z priberania je obrovský.

Toto je len jeden z príbehov, ktoré sa odohrali na linke pomoci organizácie Chuť žiť. Najčastejšie témy, ktoré linka pomoci rieši, sú stavy úzkosti a krízy v liečbe u ľudí s poruchami príjmu potravy (PPP). Často sa opakujú aj témy bodyshamingu a šikany zameranej na výzor, zhoršenie zdravotného stavu a relapsy, liečba dieťaťa s PPP v rodine, snaha o porozumenie partnera/partnerky s PPP, PPP v školských kolektívoch, snaha o prvotné vyhľadanie pomoci a orientáciu v systéme, ale aj myšlienky na samovraždu.

Linka pomoci Chuť žiť

“Pamätám si rozhovor so ženou, ktorá plakala a potrebovala sa vyventilovať z aktuálnej úzkosti. Cítila sa zlomene a depresívne, pretože nadobudla presvedčenie, že ju rodičia nikdy nemali radi, nikdy pre nich nebola pekná a dostatočne dobrá. Trpela záchvatovým prejedaním, nakoniec však začala chodiť na naše podporné skupiny a objednala sa na terapie,“ spomína Terézia Valachová, psychologička v Chuť žiť.

Linku využívajú aj rodinní príslušníci a blízki ľudí s PPP alebo v prípade podozrenia ochorenia – napr. pri spozorovaní výrazného poklesu váhy či zvláštneho spôsobu stravovania.

1000 krízových situácií ročne

“Za obdobie roka sme zaznamenali 1175 hovorov, z toho sme kvôli kapacitám dokázali odpovedať na približne každý druhý telefonát. Od septembra 2021 do augusta 2022 sme na linke a maile odpovedali na 1080 unikátnych kontaktov,” hovorí Valentína Sedileková, zakladateľka organizácie.

Linka 0800 221 080 a mailová poradňa sú anonymné a bezplatné služby pomoci dostupné pre ľudí s PPP a ich blízkych, ktorí potrebujú pomoc a podporu. Pomyselne “zdvihnúť telefón” a pomôcť mladému človeku prekonať krízu či usmerniť rodiča, aby sa zvládol najesť spolu s dieťaťom, môže aj verejnosť – prostredníctvom jednorazového alebo pravidelného príspevku. Za každých 15 eur dokáže organizácia odpovedať na jeden telefonát alebo e-mail.

darcovstvo - chuť žiť

Linku pomoci špecializovanú na PPP priniesol na Slovensko projekt Chuť žiť vďaka podpore O2 Business Services, Férová Nadácia, Spoločnosť pre skladovanie a.s, Janssen, Magistrát mesta Bratislavy.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Scroll to Top