fbpx

Chuť žiť

 

Prvá slovenská linka pomoci špecializovaná na poruchy príjmu potravy už druhý rok pomáha stovkám ľudí v krízových situáciách

linka pomoci

Bezmocnosť, hanba, strach či myšlienky na samovraždu. Deti aj dospelí s poruchami príjmu potravy potrebujú okrem dlhodobého poradenstva aj prvý kontakt, ktorý im pomôže zorienťovať sa alebo poskytne pomoc v kríze. 

Poruchy príjmu potravy (PPP) sú jedno z najčastejších chronických ochorení u dospievajúcich. Najčastejšie prepuknú v detstve a tínedžerských rokoch, ale pokiaľ sa neliečia, neraz pretrvajú do dospelosti. Nespokojnosť s vlastným telom u mladých rastie, čo potvrdzuje aj nová HBSC štúdia. Za posledné 4 roky došlo k nárastu výskytu symptómov porúch príjmu potravy u žiakov a žiačok základných škôl, najčastejšie u 13-násť a 15-ročných dievčat. Až polovica starších dievčat trpela minimálne dvoma symptómami PPP.

chutzit
(zdroj: HBSC Slovensko 2021/2022, Sociálne determinanty zdravia školákov)

Zvoní telefón, volajúca chce zachrániť svoju sestru

Projekt Chuť žiť od roku 2021 prevádzkuje bezplatnú a anonymnú telefonickú linku pomoci 0800 221 080 a mailovú poradňu . Tieto linky slúžia ako prvý kontakt a poradenstvo pre ľudí, ktorí sa s PPP alebo ich symptómami potýkajú, a zároveň slúžia na poskytnutie pomoci v krízovej situácii. Na linke pracujú psychologičky a krízové interventky, ktoré sa špecializujú práve na poradenstvo, edukáciu či pomoc špecializovanú v témach porúch príjmu potravy. Na linky sa obracajú ľudia vo veku od 12 do približne 65 rokov. 

V pamäti mi utkvel rozhovor s mladou ženou, sestrou 16-ročného dievčaťa s anorexiou, ktoré schudlo tak výrazne, že lekár odporučil hospitalizáciu. Veľmi sa o sestru bála, lebo rodičia hospitalizáciu odmietli a dievča sa rovnako odmietlo liečiť. Volajúca bola bezmocná, ako keby jediná videla, že jej sestre ide o život. Aj túto situáciu vnímam ako príklad toho, aká je linka pomoci užitočná. Ľudia v ťažkej situácii jednoducho potrebujú vedieť, že v tom nie sú sami,“ vysvetľuje Kristýna Koudelová, psychologička a krízová interventka.

Prvý krok na ceste k liečbe

Poruchy príjmu potravy sa týkajú nielen mladých dievčat, čo potvrdzujú aj príbehy volajúcich a píšucich na linky pomoci, ktoré prevádzkuje Chuť žiť. Tie zahŕňajú aj dospelú ženu s nadváhou, ktorá volala po bulimickom záchvate prejedania s myšlienkami na samovraždu, či mladého muža v akútnej fáze mentálnej anorexie, ktorý hľadal možnosti liečby. Približne 15% volajúcich bolo mužského pohlavia. 

„Okrem ľudí, ktorých sa poruchy príjmu potravy priamo dotýkajú, často volajú aj rodičia a rodinní príslušníci, vrátane partnerov či súrodencov. Potrebujú sa zorientovať, vedieť, aké sú možnosti pomoci a najmä ako komunikovať so svojím dieťaťom alebo partnerkou, ktorá trpí PPP. Píšu a volajú aj učitelia a školskí psychológovia. Teším sa, že sa stretávame s pozitívnym ohlasom, ľudia sú za službu vďační a sú radi, že sa mohli porozprávať s niekým, kto im v tejto veci rozumie,“ hovorí Sophia Lukačková, psychologička v Chuť žiť, ktorá zastrešuje telefonické a mailové poradenstvo na linke dôvery.

Predĺžili dostupnosť linky

Linka pomoci a mailová poradňa fungujú ako bezplatné a anonymné služby vďaka podpore grantov, dotácií a partnerov. Koncom septembra 2021 Férová nadácia O2 spolu s O2 Business Services umožnili vznik prvej telefonickej linky na Slovensku, ktorá je zameraná na pomoc ľuďom s anorexiou, bulímiou či záchvatovým prejedaním a ich blízkym. Prostredníctvom linky Chuť žiť sú k dispozícii skúsení psychológovia s praxou v oblasti porúch príjmu potravy, ktorí rozumejú pocitom, ktoré volajúci prežíva a poskytnú mu potrebnú podporu a nasmerovanie.

„Ako firma vnímame tému duševnej pohody a zdravia mladých ľudí veľmi citlivo a už dlhodobo zdôrazňujeme dôležitosť zodpovedného využívania telekomunikačných technológií, či už v podobe podpory fyzických aktivít detí v O2 Športovej akadémii Mateja Tótha alebo motivácie nepoužívať mobilné telefóny za volantom, či zapojením kritického myslenia pri zdieľaní informácií na sociálnych sieťach. Zároveň sa nevyhýbame témam, ktoré boli v oblasti ochrany duševného zdravia opomínané alebo na okraji záujmu, preto sme považovali podporu linky Chuť žiť za úplne prirodzenú. Aj tento projekt je potvrdením nášho prístupu, že nám záleží na tom, čo sa deje okolo nás. Nech je to akokoľvek zložité,“ uviedla Natália Tomeková, šéfka komunikácie O2 a členka správnej rady Férovej nadácie O2. 

Za posledný rok dokázali v Chuť žiť cez linku a mail odpovedať 1025 unikátnym kontaktom (501 kontaktov na mailovej poradni a 524 kontaktov na linke pomoci). Niektorí z nich sa na linky obracajú opakovane. Najdlhší telefonát trval 75 minút. Celkovo bolo zaznamenaných 1087 telefonátov, ale z kapacitných dôvodov dokázali psychologičky odpovedať na približne každý druhý telefonát. Aby sa rozšírila možnosť pomoci, projekt Chuť žiť od júna predĺžil dostupnosť linky na 34 hodín týždenne a upravil prevádzkové hodiny tak, aby reflektovali potrebu volajúcich. Klienti sa môžu na linku dovolať každý pracovný deň. Fungovanie linky pomoci môže podporiť každý človek prostredníctvom jednorazového alebo pravidelného daru

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore