Pre športovcov

Cvičenie je vynikajúcou cestou ako získať sebavedomie, zlepšiť svoju kondíciu a pochopiť hodnotu tímovej práce. Ale aj pri cvičení si treba dať pozor, lebo nie vždy môže mať priaznivý účinok. Nervozita z motivácie k úspechu a prílišné kladenie dôrazu na zmeny hmotnosti či formy, môžu znamenať nebezpečnú kombináciu. Súťaživosť sa môže prejaviť v rôznych formách psychologického, ale aj fyzického vypätia ústiaceho do stresu.

 Ak sa stres zo súťaživosti pridá k niektorým kultúrnym trendom (chudnutie, spaľovanie tukov, stráženie si formy, rázne manipulovanie s vlastnou váhou a pod.), riziko prepuknutia poruchy príjmov potravy sa môže zvýšiť.

 Štúdie americkej Division 1 NCAA (National Collegiate Athletics Association) preukázali, že viac ako jedna tretina športovkýň mala rizikové príznaky anorexie. Aj napriek tomu, že sa väčšinou jednalo o ženy, rizikovú skupinu tvorili aj muži. Týkalo sa to najmä športovcov v oblastiach, v ktorých je potrebná diéta, vzhľad, váha a rozmery, napríklad zápasenie, bodybuilding, veslovanie, behanie…

 

 Poruchy príjmu potravy (PPP) sú závažným duševným ochorením. Napriek tomu, že choroba zväčša postihuje dievčatá a ženy, je nebezpečná pre obe pohlavia, nezáleží pri tom na spoločensko-ekonomickom zázemí. Poruchy pacienta postihujú telesne, ale aj duševne a netreba ich podceňovať, keďže môžu mať fatálne následky. Pod spoločné označenie patrí predovšetkým mentálna anorexia, mentálna bulímia a nešpecifické PPP. Liečba týchto porúch si vyžaduje prítomnosť odborníkov a zahŕňa psychiatrickú či psychoterapeutickú starostlivosť.

 

RIZIKOVÉ FAKTORY U ŠPORTOVCOV

  • Športy vyzdvihujúce vzhľad, požiadavky na váhu, či muskulatúru (gymnastika, potápanie, bodybuilding, či zápasenie)
  • Individuálne športy sústredené viac na jedinca, než na tím
  • Vytrvalostné športy ako sú beh, plávanie, ľahká atletika a podobne
  • Nadhodnotená viera v to, že nižšia váha zlepší môj výkon
  • Profi aj amatérsky tréning od útleho detstva
  • Nízke sebavedomie, problémy v rodine (napr. rodičia, ktorí chcú žiť z úspechov svojho dieťaťa), rodinná anamnéza s poruchami príjmov potravy, chronické chudnutie, pohlavné zneužívanie, nátlak od spolužiakov, či spoločnosti na správnu formu a vzhľad a iné traumatické skúsenosti
  • Tréner, ktorý sa sústredí viac na výkon a úspech, než na osobnosť športovca
  • Predpokladom pre vznik porúch stravovania u športovkýň je aj sociálne nastavenie vyzdvihujúce chudé tvary, tréma a negatívne sebahodnotenie v rámci atletického úspechu, zakladanie si vlastnej identity výhradne na športových aktivitách („Ak nie som v tomto tíme, tak som nula…“, „Ak necvičím a netrénujem toľko a toľko, budem nikto“ a podobné nálady).

ČO PÔSOBÍ PROTI VZNIKU PORÚCH PRÍJMU POTRAVY:

  • Pozitívne ladený štýl tréningu je bezpečnejší než negatívny, násilný alebo tréning zameraný na výkon a úspech
  • Spoločenský vplyv a podpora spoluhráčov so zdravým postojom k budovaniu váhy či postavy
  • Tréneri kladúci dôraz na motiváciu alebo entuziazmus, ktoré prispievajú k osobnému úspechu viac, ako dôraz na hmotnosť a postavu
  • Tréneri, ktorí vzdelávajú, podporujú a sú otvorení komunikácií

TIPY PRE TRÉNEROV:

    1. Všimnite si varovné signály a nepodceňujte poruchy príjmu potravy. Môžu vyústiť až do samovraždy alebo zlyhania srdca.
    2. Ak sa športovec prejavuje zvláštnymi stravovacími návykmi, napríklad toho zje priveľa alebo zápasí s chronickými diétami, odporučte mu profesionála. Včasné diagnostikovanie dokáže zefektívniť prípadnú liečbu.
    3. Viac, ako na váhu by malo byť dôležité sústrediť sa na iné schopnosti športovca. Fyzické danosti, ako sila alebo výdrž a samozrejme jeho mentálny stav.
    4. Nepredpokladajte, že chudnutie zákonite môže zlepšiť niečí výkon. Štúdie ukazujú, že to neplatí pre všetkých rovnako. Nie je neobvyklé, že pri pokusoch o chudnutie sa u niektorých športovcov vyvinú rôzne poruchy, ktoré výkon a samotného športovca oslabia. Chudnutie ani šport nemajú fungovať na úkor zdravia.
    5. Všímajte si prejavy porúch príjmu potravy, ako chudnutie, naberanie, prílišný tréning, odmietanie spoločného stolovania s tímom, časté zranenia, atď. Pacienti svoju poruchu častokrát skrývajú.
    6. Zabezpečte športovcom čo možno najpresnejšie informácie o športových výkonoch, diétach, stravovaní a ľudskom tele ako takom, aby ste predišli šíreniu dezinformácií.
    7. Treba si uvedomiť zdravotné riziká nízkej hmotnosti, či zníženej imunity.
    8. Pochopte, prečo je téma hmotnosti taká citlivá. Je vašou nutnosťou eliminovať nepriaznivé komentáre smerujúce k hmotnosti. Vyzdvihujte športovcov za ich talent a silu, či už mentálnu alebo fyzickú. Pracujte na zlepšení ich fyzických, mentálnych a duševných schopností.
    9. Nie je nutné vystavovať atléta športovej účasti, ak sa zistí, že má problémy s príjmom potravy. V podobných prípadoch berte na vedomie zdravotné a duševné riziká spojené s účasťou na podujatí.
    10. Zvoľte prístup, ktorí neubližuje športovcom. Pamätajte, že ak atléti nedávajú dostatočný pozor na vlastné telo a psychiku, riziko straty ich kariéry v mladom veku je veľmi vysoké.

 

Zdroj: https://www.nationaleatingdisorders.org/eating-disorders-athletes

Poruchy príjmu potravy – športovci

MUDr. Ján Šuba

MUDr. Martina Paulínyová, PhD.