„Už dávno som vám chcela napísať. Posledné dva mesiace si nepamätám normálny život, chcem s tou bulímiou skončiť. Nemám však žiadnu inšpiráciu a už asi ani chuť s tým bojovať…“
Podobné správy ako je táto sa nám pravidelne zjavovali na našom Instagrame. Prichádzali práve od detí a tínedžerov, ktorí sú najrizikovejšou skupinou pre vznik porúch príjmu potravy. Jedná sa zároveň aj o skupinu ľudí, pre ktorých je chat najpreferovanejšou dištančnou formou komunikácie (Shorey et.al., 2024). Preto od 1.10.2024 rozširujeme Linku pomoci Chuť žiť o nový komunikačný kanál – chatovú poradňu. Chat je k dispozícii každý pracovný deň od 14:00 do 18:00.
Vo všeobecnosti je Linka Chuť žiť špecializovaná na témy spojené s poruchami príjmu potravy, šikany zameranej na hmotnosť, negatívneho sebaobrazu, problémov so stravovaním a problémy s duševným zdravím. Je tiež jediná so špecializáciou na poruchy príjmu potravy na Slovensku.
Napíš nám, sme online
Linky pomoci Chuť žiť pokrýva okrem najnovšieho chatového poradenstva aj telefonickú linku pomoci 0800 221 080 a mailovú poradňu . Linka slúži ako prvý kontakt a podporné poradenstvo pre ľudí, ktorí sa s PPP alebo ich symptómami potýkajú, a zároveň slúžia na poskytnutie pomoci v krízovej situácii. K dispozícii je každý pracovný deň. Na linke pracujú psychologičky a krízové interventky, ktoré sa špecializujú práve na poradenstvo, edukáciu či pomoc špecializovanú v témach porúch príjmu potravy. Na linky sa obracajú ľudia vo veku od približne 11 rokov.
„Okrem ľudí, ktorých sa poruchy príjmu potravy priamo dotýkajú, často volajú aj rodičia a rodinní príslušníci, vrátane partnerov či súrodencov. Potrebujú sa zorientovať, vedieť, aké sú možnosti pomoci a najmä ako komunikovať so svojím dieťaťom alebo partnerkou, ktorá trpí PPP. Píšu a volajú aj učitelia a školskí psychológovia. Teším sa, že sa stretávame s pozitívnym ohlasom, ľudia sú za službu vďační a sú radi, že sa mohli porozprávať s niekým, kto im v tejto veci rozumie,“ hovorí Sophia Lukačková, psychologička v Chuť žiť, ktorá zastrešuje telefonické a mailové poradenstvo na linke pomoci.
Linka pomoci a mailová poradňa fungujú ako bezplatné a anonymné služby vďaka podporovateľom z 2 % z dane a partnerom: spoločnosti GymBeam, O2 Férová Nadácia a O2 Business Services, a dotácií v oblasti mládeže Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR. Fungovanie linky pomoci môže podporiť každý človek prostredníctvom jednorazového alebo pravidelného daru.
Zdroje: Shorey, S., Vyugina, D., Waechter, N., & Dolev, N. (2024). Communication preferences and behaviors. Gen Z Around the World, 31–42. https://doi.org/10.1108/978-1-83797-092-620241004
Tento projekt bol podporený z dotácií Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu v oblasti práce s mládežou, ktoré administruje NIVAM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže.