Ktorá diéta na chudnutie je najlepšia? ŽIADNA.

Počas júna sme cestovali po celom Slovensku,  navštívili 30 škôl a rozprávali sa s 1467 žiakmi. V rámci workshopov sme zistili, že každý jeden z nich sa už stretol so slovom diéta.  Prirodzene nás zaujímalo s akou. “Tou na chudnutie,” znela najčastejšia odpoveď.

 

Ktorá diéta je na chudnutie najlepšia?

„Redukčná? Low-carb? Delená strava? Podľa krvných skupín?“ začínala som svoju časť workshopu o výžive. Každý, kto sa pred triedou osmelil niečo povedať, poznal podľa názvu minimálne jednu. Čítal o nej v časopise,na internete, alebo ju držal niekto v jeho okolí. Diéty však dnes už nie sú úplne v kurze, nahradili ich rôzne výzvy, anglicky challenges:  nejesť 30 dní sladkosti a pečivo; nepiť mlieko a nejesť mliečne výrobky; stať sa vegánom; jesť len surovú stravu; piť len ovocné a zeleninové džúsy.

Väčšinou to začína s dobrým úmyslom typu: „Chcem len trochu schudnúť a získať kontrolu nad svojím stravovaním“, ktorý však človeka môže doviesť priamo do pasce.

Ako to, že to nefunguje?!

Opakované, ale aj jednorazové držanie diéty, či už vo forme low-carb, vynechania veľkej potravinovej skupiny (ako challenge) a pod., vedie k spomaleniu metabolizmu. Je dokázané, že krátkodobá diéta na chudnutie paradoxne spôsobí, že po diéte neželane priberieme ešte viac.

Prečo je to tak?

Žiadna diéta netrvá večne. Na workshopoch sa zvyknem opýtať: „Koľko by ste vydržali nejesť pečivo a prílohy, sladkosti a sladené nápoje, prípadne jesť len mäso a zeleninu?“ Takáto diéta trvá v závislosti od odhodlania dva dni až dva týždne, pri výnimkách aj dva mesiace, no podstatné je, že sa jedná o  krátkodobú zmenu, ktorá má svoj začiatok a aj koniec.

Nech si vyberiete zo širokej ponuky moderných diét akúkoľvek, vždy to dopadne rovnako. Počas diéty síce výrazne schudnete, nopo nej, za pomerne krátky čas, priberiete na vyššiu váhu, ako ste mali predtým. Tento fakt iba zhoršuje frustráciu a nespokojnosť so sebou samým, a vedie do začarovaného kruhu ešte prísnejšej kontroly jedálnička. Človek tak padá z jednej diéty priamo do ďalšej.

Nedržte žiadne diéty, môžu vám uškodiť ešte viac!

Ak výrazne obmedzíte svoj denný príjem energie, ako je tomu pri každej diéte, stanú sa dve veci:

  1. Určite schudnete – ak začnete zrazu prijímať nedostatočné množstvo energie zo stravy (žiadne jedlo alebo len menšie porcie), telo bude nútené získavať energiu zo svojich zásob – tuku a svalov.
  2. Zároveň dôjde k neželanémuspomaleniu metabolizmu a väčšej tvorbe tukových zásob po diéte. Práve toto sa nazýva jojo efekt. Zažili ste už, že niekto počas diéty schudne 4 kilá, ale za krátky čas po nej priberie späť a pridá aj 1 a pol kila navyše? To je začiatok začarovaného kruhu diétovania.

Zatiaľ sa však bavíme len o hmotnosti. Keďže každá diéta alebo výzva je spojená s vynechávaním nejakej potravinovej skupiny a zároveň s obmedzením veľkostí porcií, hrozí nám deficit živín. A to najmä tých esenciálnych (aminokyselín, esenciálnych mastných kyselín, vlákniny, vitamínov, minerálov a pod.),ktoré si naše telo nevie vytvoriť samo a aby mohlo fungovať správne, je odkázané na ich prísun zo stravy. Keď mu ich budeme odopierať, môže sa to prejaviť ohrozením celého nášho zdravia. Ak napríklad vynecháme pečivo a prílohy, bude nám chýbať vláknina a niektoré druhy minerálov ako chróm a vitamíny skupiny B. Ak vynecháme mlieko a mliečne výrobky, hrozí nám najmä nedostatok vápnika. Samozrejme, že treba rozlišovať dôvody: je iné, keď niekto musí určitú potravinu vynechať z dôvodu alergie či intolerancie. Dôležité je správne ich nahradiť, aby sme zabezpečili prísun potrebných živín. Ak je to aj váš prípad, nájdite si nutričného terapeuta, ktorý vám pomôže dorovnať deficity v strave.

 

Telo počas diéty optimalizuje svoje vnútorné procesy

Vaše telo sa počas diéty naučí vyťažiť z každej molekuly jedla všetku energiu a zároveň obmedziť plytvanie energiou pri svojich vnútorných procesoch. Skrátka sa prepne do núdzového režimu –  chce prežiť.

Orgány, ktoré nie sú pre život nevyhnutné, postupne utlmí, čo sa môže prejavuje napríklad  zhoršenou kvalitou vlasov,ich lámaním avypadávaním (vlasy predsa pre život potrebné nie sú), suchou kožou,zhoršeným liečením drobných rán na koži a celkovým zhoršením imunity. Ak diétovanie zájde priďaleko, môže sa dokonca ohroziť reprodukčné zdravie (strata menštruácie) – a  samotný život. Po tom, čo telo minie všetok svoj tuk, musí vo väčšej miere odbúravať svoje svaly, aby získalo potrebnú energiu. A keďže aj naše srdce je sval, postupne sa oslabuje aj ono. V najhoršom stave podvýživy prichádza práve k jeho  zlyhaniu.

Ešte raz si pripomeňme jojo efekt a spomalený metabolizmus

Ako som spomínala vyššie, počas diéty sa nám zmení náš metabolizmus. Procesy prebiehajú pomalšie a telo šetrí energiu, kde sa dá, aby zaručilo dostatok energie na fungovanie životne dôležitých orgánov. Akonáhle diéta skončí a my sa vrátime do pôvodného stravovacieho režimu, náš metabolizmus sa tak rýchlo nevráti opäť do normálu, ale ostane spomalený. Dôsledkom je, že sa zrazu všetka energia zjedená navyše ihneď ukladá do tukových zásob – aj  v prípade, ak nejeme viac ako sme boli zvyknutí pred diétou. Výsledkom je, že človek priberie ešte viac než pred diétou. To je aj najčastejší dôvod, prečo človek po diéte priberie zväčša ešte viac ako pred ňou.

 

Diéty nefungujú

Diéty nefungujú. Bodka. Jediné čo funguje, je postupná zmena stravovania a životného štýlu, ktorá je udržateľná dlhodobo a nespôsobí telu zbytočný stres,neželané spomalenie metabolizmu a následné „šetrenie“ energie (  zvýšenú tvorbu tukových zásob).

 

Kto by mal chudnúť?

Ak máte nadhmotnosť alebo obezitu, nájdite si svojho sprievodcu pri chudnutí, neskúšajte to sami. Dbajte, aby ten sprievodca nebol internet. Oslovte odborníka – nutričného terapeuta, ktorému dôverujete, a vytvorte spolu plán ozdravenia vášho stravovania a celkového životného štýlu. Len tak máte záruku, že získate, a najmä si udržíte svoju zdravú telesnú hmotnosť a nebudú vám chýbať žiadne živiny. Nemal by to byť predpísaný režim, ktorý je vám cudzí a ibazhoršuje váš už beztak narušený vzťah k jedlu, ale výsledné ozdravenie jedálnička, teda stravovanie, , ktoré vám bude vlastné a budete ho vedieť bez žiadnych striktných zákazov dodržať po celý život.

Čo robiť ak sa vám diétovanie vymkne spod kontroly?

Ak nad diétovaním začínate strácať kontorlu a nedostatočný podiel telesného tuku vám ohrozuje zdravie (strata menštruácie), je nevyhnutné to riešiť. Postupnými zmenami v stravovaní je možné opäť dostať vaše zdravie do poriadku. Ak neviete vystúpiť zo začarovaného kruhu diétovania, vyhľadajte odbornú pomoc. Nezostávajte v tom sami.

 

Potrebujete praktickú pomoc?

Ivana Kachútová, MSc

nutricionistka@nutricionistka.sk

Viac kontaktov nájdete v sekcii Kontakty Na Odborníkov