fbpx

Ako podporiť duševné zdravie počas ťažkých období?

Posledné dni sú náročné pre nás všetkých. Stres, úzkosť, obavy z budúcnosti, neistota… Obrovská záťaž pre duševné zdravie a potenciálny spúšťač porúch príjmu potravy či relapsov.

Jednou z reakcií mladých ľudí na katastrofu či náročné obdobie, ktoré sprevádza úzkosť, neistotu a vysoké levely stresu, býva aj rozvoj porúch príjmu potravy. Toto ochorenie nám totiž môže dávať klamlivý pocit „kontroly“ nad životom prinášajúcim veľa neistôt. Deje sa to cez manipuláciu s jedlom. Napríklad si cez odopieranie jedla zmierňujeme úzkosť, negatívne emócie zmierňujeme jedením a pomyselnú kontrolu nad životom sa snažíme získať cez sledovanie kalórií a počítanie makier. 

Poruchy príjmu potravy ako nezdravý zvládací mechanizmus

Prečo sa to deje? Ľudia majú rôzne predispozície – niekto na cukrovku, iný na Alzhaimera, niekto ďalší na poruchy príjmu potravy. Manipulácia s jedlom teda nie je žiadna premyslená taktika – je to nezdravý zvládací mechanizmus. Napriek tomu, že nám dáva krátkodobý pocit zvládnutia situácie a sebakontroly, v skutočnosti nám veľmi škodí a ubližuje. 

Duševné zdravie v časoch neistoty 

Cieľom nie je viniť sa za naše reakcie na záťažové situácie. Dôležité je však uvedomiť si naše vzorce správania a pokúsiť sa nahradiť manipuláciu s jedlom inými, zdravými zvládacími mechanizmami. Čo môžeme robiť pre naše duševné zdravie v tomto neistom období?

1. Znížme nároky na výsledky

Zvoľnime z požiadaviek a nárokov, ktoré na seba kladieme (a pri poruchách príjmu potravy bývajú obzvlášť vysoké). Nemusíme ísť na 100%. Doprajme si viac času pre seba, pre rodinu, priateľov. Viac oddychujme. Netlačme sa do perfektných výkonov a úloh od rána do večera. Všímajme si signály tela, pocity únavy a doprajme si viac času na oddych a pre seba.

2. Zamerajme sa na dennú rutinu

Denný režim nám pomáha nestratiť sa v úzkosti a strese týchto dní. Ak nám to pomáha, naplánujme si deň vopred. Zahrňme doň prechádzku na čerstom vzduchu či inú príjemnú aktivitu, ktorá nám vyčistí hlavu. Nezostávajme sami, trávme čas s rodinou, priateľmi alebo partnerom. 

3. Zostaňme v spojení s okolím a rovesníkmi

Život v komunite a sociálne väzby majú veľkú silu. Neizolujme sa. V rámci našej sociálnej siete (reálnej, nie internetovej) sa vieme navzájom zdôveriť, podržať aj povzbudiť. Strach, neistotu a ďalšie náročné emócie neprežívame sami. Sme v tom spoločne.

4. Držme sa bodov v liečbe

Pokiaľ trpíme poruchami príjmu potravy, v náročných obdobiach sme viac zraniteľní. Dodržiavajme stravovací režim, používajme zvládacie mechanizmy, ktoré nám fungujú a naučili sme sa ich počas liečby. Hovorme nahlas, keď cítime, že sa náš stav zhoršuje, a vypýtajme si pomoc.

5. Hovorme o svojich pocitoch

Nebojme sa otvorene hovoriť o našich strachoch, vzájomne ich zdieľať a podporovať sa. Nikto nám nedá odpoveď na otázku, ako to všetko odopadne, ale dôležité je vedieť, že v tom nie sme sami. Sme tu jeden pre druhého.

6. Limitujme čas na sociálnych sieťach

Zrejme každý z nás sa za posledné dni pristihol byť primrznutý pri obrazovke telefónu a pozerať príspevok za príspevkom na sociálnej sieti. Dávkujme si informácie postupne a nahraďme čas strávený na sociálnych sieťach inými aktivitami.

Záleží na vás, aj keď je druhým ťažko

Udalosti posledných dní nás mohli paralyzovať. Podporujme odvahu odvážnych Ukrajincov a Ukrajiniek, napríklad podporou humanitárnych organizácií, príspevkom do materiálnych zbierok, či povzbudivými slovami na sociálnych sieťach. Nezabúdajme však na seba a svoje duševné zdravie.

chut-zit

Pomoc pri poruchách príjmu potravy

Pokiaľ sa potrebujete porozprávať, poradiť, nasmerovať alebo si prežívate krízu v spojitosti s poruchami príjmu potravy, sme tu pre vás. Neváhajte využiť linku pomoci 0800 221 080 alebo mail poradna@chutzit.sk

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Scroll to Top